Friday 16 July 2021

Een mislukte calibratie - A failed calibration

Op donderdagochtend 15 juli om 4:00 UTC starten we vanaf de locatie waar we op de avond ervoor gestopt waren (14-5-2021 4:05 UTC, 56.12.90N-0.56.01E) in westelijke richting. Het echogram blijft zo goed als leeg, op twee verspreide scholen aan de oppervlakte na. Helaas is dit te weinig om op te vissen. Om 8:34 UTC op 56.13.13N-0.14.57W bereiken we het einde van het transect. Het begin van het volgende transect bevindt zich 80 zeemijl van ons vandaan, vlak voor Aberdeen. Dat betekent ruim vijf uur varen.

On Thursday morning, July 15 at 4:00 UTC, we start from the location where we stopped the night before (14-5-2021 4:05 UTC, 56.12.90N-0.56.01E) heading west. The echogram remains virtually empty except for two wide apart schools at the surface. Unfortunately, this is too little to fish for. At 8:34 UTC at 56.13.13N-0.14.57W we reach the end of the transect. The start of the next transect is 80 nautical miles from us, just off Aberdeen. That means more than five hours of sailing.

Onderweg blijkt dat een van de bemanningsleden  zal moeten afstappen omdat zijn aanwezigheid thuis gewenst is vanwege familieomstandigheden. Omdat we toch al op koers liggen, besluiten we door te varen naar Aberdeen, zodat hij daar door een tenderbootje kan worden opgepikt. Dit vind plaats bij windstil weer, op een vlakke zee en met een stralende zon. Omdat dit omstandigheden zijn waarin een calibratie op volle zee mogelijk moet zijn en we ruim in de tijd zitten, besluiten we om van de gelegenheid gebruik te maken en de apparatuur te calibreren.

On the way it turns out that one of the crew members will have to dismount because his presence at home is desired due to family circumstances. Since we are already on course, we decide to continue sailing to Aberdeen, so that he can be picked up there by a tender boat. This takes place in windless weather, on a flat sea and with a radiant sun. Because these are circumstances in which a calibration on the high seas should be possible and we have plenty of time, we decide to take the opportunity and calibrate the equipment.

De tender pikt bij Aberdeen een bemanningslid op. - The tender picks up a crew member near Aberdeen.
In tegenstelling tot voorgaande jaren, hebben we aan het begin van deze survey de apparatuur niet eerst gecalibreerd. Dit was niet nodig omdat de akoestische apparatuur aan het einde van de blauwe wijting survey in april al was gecalibreerd. Bij die calibratie bleek dat de correctiewaarde voor het berekenen van visdichtheden niet bijgesteld hoefde te worden. Bij calibraties in de twee voorgaande jaren, is de correctiewaarde nauwelijks veranderd. Dit neemt niet weg dat het altijd goed is om nog een na tegaan of alles in orde is met de apparatuur.
In contrast to previous years, we did not calibrate the equipment at the beginning of this survey. This was not necessary as the acoustic equipment had already been calibrated at the end of the blue whiting survey in April. This calibration showed that the correction value for calculating fish densities did not need to be adjusted. With calibrations in the two previous years, the correction value has hardly changed. Nevertheless it is always good to check whether everything is in order with the equipment.

Deze calibratie gaat verloopt niet volgens plan. Het lukt niet om de calibratie-bol onder het schip te krijgen doordat de draden ergens onder de waterspiegel, op de scheepsromp vastlopen. Mogelijk blijven de draden hangen achter een op de romp gemonteerde zinkanode: wanneer dit opofferingsmetaal, volgens plan corrodeert (ter voorkoming van het wegroesten van de romp), ontstaat vanzelf een spleet waarin lijnen kunnen vasthaken. Doordat er een lichte stroming staat, lukt het ook niet om de lijnen weg te houden van het deel van de romp waarvan we weten dat er zinkanoden zitten.

This calibration is not going according to plan. It is not possible to get the calibration sphere under the ship because the wires get stuck on the ship's hull somewhere below the water surface. The wires may get caught behind a zinc anode mounted on the hull: when this sacrificial metal corrodes according to plan (to prevent the hull from rusting away), a gap naturally forms into which lines can catch. Because there is a light current, it is also not possible to keep the lines away from the part of the hull where we know that there are zinc anodes.

Voor het calibreren gaat de Tridens met toestemming van de plaatselijke authoriteiten, voor anker net buiten het officiele ankergebied voor Aberdeen. Helaas zit beide ankers vast. Met veel duw- en trekwerk van de bemanning komt het bakboord anker toch los. - For calibration, with the approval of the local authorities, the Tridens anchors just outside the official Aberdeen anchorage area. Unfortunately both anchors are stuck. With a lot of pushing and pulling by the crew, the portside anchor comes loose.

Nadat de draden van de hengels, aan de calibratiebol zijn bevestigd, laat Dirk hem voorzichtig zakken. - After the rod wires are attached to the calibration spere, Dirk carefully lowers it.

Twee van de draden blijven voor de derde keer vastzitten. Na een hoop gehannes en voorzichtig trekken, lukt het om de bol weer aan boord te krijgen. Helaas zitten de draden zitten in de knoop. - Two of the wires get stuck for the third time. After a lot of fiddling and careful pulling, we manage to get the sphere back on board. Unfortunately, the wires are tangled.

Terwijl de dienstdoende ploeg bezig is met de calibratie, gooit Michael van Spelden een hengel uit en vangt een schar. - While the crew on duty is busy with the calibration, Michael van Spelden throws out a fishing rod and catches a dab.

Om de telkens vastzittende draden weer los te trekken zonder dat we de calibratiebol verliezen, verlenen Arnout Scheepmaker (op de foto) en Albert de Boer assistentie vanuit de MOB-boot. - Arnout Scheepmaker (in the picture) and Albert de Boer provide assistance from the MOB boat to free the stuck wires without losing the calibration bulb.

Uitzicht van de MOB-boot. - View from the MOB boat.

Albert de Boer maakt van de gelegenheid gebruik om een paar mooie foto's van de Tridens te maken. - Albert de Boer takes the opportunity to take some nice pictures of the Tridens.

Na onze vergeefse pogingen om een calibratie uit te voeren, varen we 'snachts langzaam naar het begin van het volgende transect op 57.13.11N-1.48.38W. De volgende ochtend om 3:55 UTC starten we vanaf dit punt naar het zuidoosten. Om 7:14 UTC op 56.53.18N-0.59.75W draaien we naar SW en om 11:49 UTC op 56.27.71N-1.54.94W naar het oosten. Het echogram blijft leeg, totdat er om 15:08 een klein, rood schooltje op de bodem verschijnt. Aangezien, we even daarvoor al een paar kleine rode stippen hebben gezien, besluiten we het, tegen beter weten in, toch maar te proberen. De vangst bestaat uit een halve mand schelvis, wijting, grauwe poon,13 haringen en 3 sprotjes.
After our futile attempts to carry out a calibration, we sail slowly at night to the start of the next transect at 57.13.11N-1.48.38W. The next morning at 3:55 UTC we start southeast from this point. At 7:14 UTC at 56.53.18N-0.59.75W we turn to SW and at 11:49 UTC at 56.27.71N-1.54.94W to the east. The echogram remains empty until a small red school appears at the bottom at 3:08 pm. Since we have already seen a few small red dots just before, we decide, against our better judgment, to give it a try. The catch consists of half a basket of haddock, whiting, gray gurnard, 13 herrings and 3 sprats.
Trek 19, 56.27.74N-0.53.60W, 25kg schelvis, wijting, grauwe poon, haring en sprot. - Haul 19, 56.27.74N-0.53.60W, 25kg haddock, whiting, gray gurnard, herring and sprat.

Huig de Vreugd schuift de vangst van trek 19 met zijn voeten naar de opvoerband. - Huig de Vreugd pushes the catch from haul 19 with his feet to the elevator belt.

In de vangst van trek 19 zitten ook veel oor- en enkele gele haarkwallen. - The catch of haul 19 also contains many moon- and a few lion's manes jelly's.

De vangst van trek 19 bevat ook 13 haringen en drie sprotjes. Hoewel het niet genoeg is voor een kompleet monster, verzamelen we toch gewicht, rijpheid en de gehoorsteentjes (voor de leeftijdsaflezing). Misschien kunnen we ze samenvoegen met een monster uit een latere trek. - The haul from haul 19 also includes 12 herrings and three sprats. Although it is not enough for a complete sample, we collect weight, maturity and otoliths (for the age reading). Maybe we can merge them with a sample from a later haul.

We hervatten het transect in oostelijke richting en draaien om 18:22 UTC naar het zuidwesten. Om 20:00 UTC op 56.20.53N-0.57.87W stoppen we voor de nacht.
We resume the transect eastbound and turn southwest at 18:22 UTC. At 20:00 UTC at 56.20.53N-0.57.87W we stop for the night.

Voortgang 16 juli 2021, 20:00 UTC - Progress 16 July 2021, 20:00 UTC.



No comments:

Post a Comment