Op woensdag 7 juli varen we om 3:02 UTC vanaf 57.13N-0.09W verder richting het westen. We draaien om 7:13 UTC op 57.13N-1.22W naar zuidoost, het intertransect op en om 8:28 op 56.58N-1.05W naar het oosten, op het nieuwe transect. Om 11:21 UTC vissen we op grote, pelagische scholen. Dat zal toch zeker wel haring zijn? Afgaande op het beeld van de netsonde (dat is de sonar in de trawlopening) lukt het niet om één van de scholen te vangen. De vangst bestaat uiteindelijk uit 700kg schelvis en wijting. Er zit één haring in de vangst. We twijfelen nu of dit echt wel haringsscholen waren en herinneren ons dat we vorig jaar soortgelijke scholen en vangsten hadden (zie de blog van 2020). Aangezien we voor 22:00 UTC aan het einde van dit transect willen zijn om op tijd naar Scheveningen te varen voor de mid-survey-onderbreking, hebben we geen tijd om een extra vistrek te doen. We nemen ons voor om na dit na het weekend in te halen op het volgende transect (56.43N). Om 21:00 UTC bereiken we het einde van het transect (56.58N-2.00E) en zetten koers naar Scheveningen.
On Wednesday, July 7, we will sail further west at 3:02 UTC from 57.13N-0.09W. We turn southeast at 7:13 UTC at 57.13N-1.22W onto the intertransect and east at 8:28 at 56.58N-1.05W onto the new transect. At 11:21 UTC we fish for large, pelagic schools. Surely that must be herring? Judging by the image of the net sonar (that is the sonar in the trawl opening) we fail to catch one of the schools. In the end the catch consists of 700kg haddock and whiting. There is one single herring in the catch. We now start to doubt whether these were really herring schools and remember that we had similar schools and catches last year (see the 2020 blog). Since we want to be at the end of this transect before 22:00 UTC to sail to Scheveningen in time for the mid-survey break, we don't have time to do an extra tow. We intend to catch up on the next transect (56.43N) after the weekend. At 21:00 UTC we reach the end of the transect (56.58N-2.00E) and set course for Scheveningen.
|
Beanne Snaar aan het werk aan de hydrografische computer tijdens het nemen van een CTD-opname. - Beanne Snaar working on the hyrdographical computer during a CTD downcast. |
|
Klaas-Jelle de Berg kijkt toe hoe Bram Couperus een de foto van de vangst maakt (zie hieronder). - Klaas-Jelle de Berg watches Bram Couperus taking the picture of the catch (see below). |
|
Trek 15, 7 juli 2021, 56.57.73N-0.11.08W, 700kg: 80% schelvis, 20% wijting. - Haul 15, 7 juli 2021, 56.57.73N-0.11.08W, 700kg: 80% haddock, 20% whiting. |
|
De vangst van trek 15: schelvis, wijting en een enkele makreel. - The catch of haul 15: haddock, whiting and one or two mackerels. |
|
Van links naar rechts: Wilco Klein, Giel Drijver en Hendrik-Jan Westerink. - From left to right: Wilco Klein, Giel Drijver and Hendrik-Jan Westerink. |
|
Van links naar rechts: Klaas-Jelle de Berg, Giel Drijver & André Dijkman-Dulkes en Arie-Jan Plug die het werkdek schoon spuit met een dekhoos. - From left to right: Klaas-Jelle de Berg, Giel Drijver & André Dijkman-Dulkes and Arie-Jan Plug who sprayes the working deck with a deck hose.
|
De volgende dag, tijdens het stomen naar Scheveningen ontvangt men op de brug een verzoek van de kustwacht om een verlaten rubberboot te bergen. De Engelse kustwacht heeft de vluchtelingen die in het bootje zaten, opgepikt maar was niet in staat om het bootje zelf te bergen. Dit is een klus voor de Tridens, want het is een overheidsschip en is vlak in buurt.
The next day, while steaming to Scheveningen, they receive a request from the coastguard on the bridge to salvage an abandoned dinghy. The English coastguard picked up the refugees who were in the boat but was unable to salvage the boat itself. This is a job for Tridens as it is a government ship and is close by.
|
De Tridens verandert van koers naar de positie waar een verlaten rubberboot drijft. - Tridens changes course towards the position where the abandoned dinghy floats. |
|
Een helicopter van de kustwacht zweeft boven de rubberboot, terwijl de Tridens bemanning nadert met de MoB boot. - A coastguard helicopter hovers above the dinghy while the Tridens crew approaches with the MoB boat. |
|
De rubberboot wordt op sleeptouw genomen. - The dinghy is being taken in tow. |
|
In de boot drijven kledingstukken, schoeisel, een zak met wegwerpluiers en kleine persoonlijke bezittingen. - In the boat are clothes, footwear, a bag of disposable diapers and small personal belongings floating. |
|
De helicopter van de kustwacht. - The helicopter of the coastwatch. |
|
De rubberboot wordt geborgen onder toeziend oog van het brugpersoneel, Kinne Reichgeld en Jan Bakker. - The dinghy is being salvaged under the watchful eye of the bridge crew, Kinne Reichgeld and Jan Bakker. |
|
Voortgang tot 8 juli 2021, halverwege de survey. De blauwe bubbles geven de verspreiding van de haring weer. - Progress after 8 July 2021, halfway the survey. The blue whiting give represent the distribution of herring. |
Het plan van de onderzoekers was om vanavond per taxi naar huis te gaan, maar onze oorspronkelijke verwachte aankomsttijd van 19:30 UTC halen we niet meer. We boeken de taxi om naar de volgende ochtend. De Tridens vaart om 21:30 UTC de haven in van Scheveningen.
The fishery researchers’ plan was to go home by taxi tonight. However, we no longer meet our original expected arrival time of 19:30 UTC. We book the taxi for the next morning. The Tridens enters the port of Scheveningen at 21:30 UTC.
No comments:
Post a Comment