Friday 5 July 2024

Oppervlakte haring - Surface herring

 
Op maandag 1 juli vertrekt de Tridens uit Aberdeen voor het begin van de tweede week. Om 8:00 UTC beginnen we op 57.49N-1.56W, op de grens van de Moray Firth in oostelijke richting. Na een uur, om 9:02 UTC zetten we het net uit voor schooltjes aan de grond. De vangst bestaat uit haring.

On Monday 1 July the Tridens leaves Aberdeen for the start of the second week. We are starting at 8:00 UTC at 57.49N-1.56W, on the border of the Moray Firth heading east. After an hour, at 9:02 UTC, we set the net for schools on the bottom. The catch consists of herring.

Trek 9, 1 juli 2024, 57.49.90 - 1.55.83W, 408kg haring en 43kg makreel, schelvis, wijting, grauwe poon en doornhaai. - Haul 9, 1 July 2024, 57.49.90 - 1.55.83W,  408kg herring en 43kg of mackerel, haddock, whiting, grey gurnard en spurdog.

De vangst van trek 9 in de last. - The catch of haul 9 in the hold.

We varen verder op het 57.50N-transect naar het oosten. Om 16:45 UTC zien we een flinke haring paal op het echogram, ongeveer 30m boven de bodem. Dergelijke grote scholen die los boven de bodem zwemmen, zijn vaak moeilijk terug te vinden als je er eenmaal overheen bent gevaren, omdat ze zich snel verplaatsen. En als je ze dan eenmaal gevonden hebt, ontsnappen ze vaak aan het net. Onze ervaring is dat het midden op de dag soms onmogelijk is om ze te pakken te krijgen. Gelukkig loopt het al tegen de avond en we zien op de sonar dat er nog veel meer scholen om ons heen zitten. We zetten uit voor trek 10. De eerste school duikt onder het net door. De tweede en derde school ontsnappen over het net heen. De vierde school gaat wel in het net. Tegen de tijd dat de vangst - haring! - in de last ligt en we verder varen naar het oosten, zijn we vier uur verder. Na de varen we verder op het transect. We stoppen om 21:43 UTC we voor de nacht.

We continue on the 57.50N transect to the east. At 16:45 UTC we see a large herring pillar on the echogram, about 30m above the bottom. Such large schools that swim loosely above the bottom are often difficult to find once you have sailed over them, because they move quickly. And once you find them, they often escape the net. Our experience is that it is sometimes impossible to get hold of them in the middle of the day. Fortunately, it is already evening and we see on the sonar that there are many more schools around us. We set out for haul 10. The first school ducks under the net. The second and third schools escape over the net. The fourth school does go into the net. By the time the catch - herring! - is in the hold and we sail further east, four hours have passed. After the sail we continue on the transect. We stop at 21:43 UTC for the night.

Trek 10, 1 juli 2024, 57.50.03N-0.09.27O, 1176kg haring, 100kg schelvis, 55kg wijting en 17kg makreel. - Haul 10 1 July 2024, 57.50.03N-0.09.27E, 1176kg herring, 100kg haddock, 55kg whiting and 17kg mackerel.

Al deze scholen zijn ontsnapte aan het net. - All these schools managed to escape from the net.

Op de sonar zijn de scholen om ons heen goed te zien. - The schools around us are clearly visible on the sonar.

Tijdens het halen, kijkt Hans Tap naar het net dat net achter het schip. - During hauling, Hans Tap watches the net that floats behind the vessel.

De vangst van trek 10 op de opvoerband. Tussen de haringen, zit ook wat schelvis en makreel (op de foto zijn 3 schelvissen en 1 makreel te zien). - The catch from haul 10 on the conveyor belt. Between the herrings are some haddocks and mackerels (on the picture 3 haddocks and one mackerel can be spotted).



Op dinsdag 2 juli starten we in de schemering om 2:33 UTC. Om 7:10 UTC zien we kleine scholen vlak onder het oppervlak. We vissen hierop (trek 11). De vangst bestaat uit Haring met ongeveer 20% makreel. Om 9:54 UTC op 57.50N-2.00E varen we zuidwaarts naar het volgende transect. Om 11:16 UTC beginnen we op 57.36N-2.00E te varen naar het westen. 

On Tuesday, July 2, we start at dawn at 2:33 UTC. At 7:10 UTC we see small schools just below the surface. We fish for this (haul 11). The catch consists of Herring with approximately 20% mackerel. At 9:54 UTC at 57.50N-2.00E we sail south to the next transect. At 11:16 UTC we start sailing west at 57.36N-2.00E.
 
Trek 11 (oppervlakte), 2 juli 2024, 57.50.18N-1.41.22E, 195kg haring en 51kg makreel. - Haul 11 (surface), 2 July 2024, 57.50.18N-1.41.22E, 195kg herring en 51kg mackerel.

De vangst van trek 11. Er zat ook een doornhaaitje in de vangst, maar die heeft Bram levend weer vrijgelaten. - The catch from haul 11. There was also a spurdog in the catch, but it has been released alive by Bram.

Arnout Scheepmaker helpt Hans Tap bij het uitleggen van de haringen per halve cm. - Arnout Scheepmaker helps Hans Tap to sort the herrings by half cm size class.

Ton Meyer en Hans bij de sorteerband. - Ton Meyer and Hans at the sorting belt.


Huig de Vreugd (alias Monjoie) and Rob van Leeuwen maken maken maatjes-haringen schoon. - Huig de Vreugd (aka Monjoie) and Rob van Leeuwen are cleaning "maatjes"-herring.
In tegenstelling tot andere jaren zit de haring veel vaker aan het oppervlak dan op de bodem. Mogelijk wordt dit veroorzaakt doordat het paaiseizoen dit jaar later is. Het lijkt erop dat de haring nog bezig is om naar de paaigebieden te zwemmen. Dit soort scholen zijn vaak nog aan het eten, om genoeg energie op te doen voor het ontwikkelen van de hommen en kuiten. Vreemd genoeg zijn de magen die we opensnijden meestal leeg. Dit mysterie is dus nog niet opgelost!
Ruim twee uur nadat we op het nieuwe transect zijn begonnen, zien we weer haringscholen aan het oppervlak (13:30 UTC, trek 12).
In contrast to other years, the herring are much more often on the surface than on the bottom. This may be due to the fact that the spawning season is later this year. It seems that the herring are still busy swimming to the spawning areas. These types of schools are often still eating, to gain enough energy to develop their calves and calves. Strangely enough, the stomachs we cut open are usually empty. So this mystery has not been solved yet!
More than two hours after we started on the new transect, we see schools of herring on the surface again (13:30 UTC, haul 12).
Trek 12 (oppervlak), 2 juli 2024, 57.35.03N-1.22.28O, 710kg haring en 64kg makreel. - Haul 12 (surface), 2 July 2024, 57.35.03N-1.22.28E, 710kg herring en 64kg mackerel.

De vangst van trek 12 op de opvoerband. - The catch from haul 12 on the conveyor belt.

Na trek 12 varen we verder tot 21:02 op 57.35N-0.20O, waar we stoppen, om de volgende ochtend, op woensdag 3 juli om 2:46UTC weer verder te varen. We vissen om 4:51 UTC op grote scholen die een flink stuk boven de bodem zwemmen. Dit keer gaan ze er veel gemakkelijker in. We vangen per ongeluk veel meer dan we nodig hebben. De bemanning maakt van de nood een deugd en maakt er maatjes haring van.
De rest van de dag zien we geen haring meer. Dat is maar goed ook, wat tijdens de laatste trek is het net beschadigd. Nu heeft de bemanning mooi de tijd om het te repareren.
Om 11:03 UTC komen we aan op het westelijke uiteinde van het transect, op 57.35N-1.46W, vlak voor de Schotse kust. We zetten koers naar het zuiden en starten om 12:54 UTC op 57.20N-1.30W aan het volgende transect naar het oosten. Om 20:59, 57.20N-0:51O stoppen we voor de nacht.
After haul 12 we continue sailing until 21:02 at 57.35N-0.20E, where we stop and continue sailing the next morning, Wednesday 3 July at 2:46UTC. We fish at 4:51 UTC for large schools swimming well above the bottom. This time they go into the net much easier. We accidentally catch way more than we need. The crew turns necessity into a virtue and turn the surplus into "maatjes" of herring.
We don't see any more herring for the rest of the day. That's a good thing, the net was damaged during the last tow. Now the crew has plenty of time to repair it.
At 11:03 UTC we arrive at the western end of the transect, at 57.35N-1.46W, just off the Scottish coast. We set course south and start at 12:54 UTC at 57.20N-1.30W on the next transect to the east. At 20:59, 57.20N-0:51O we stop for the night.

Trek 13, 3 juli 2024, 57.35.10N-0.51.11W, 5294kg haring, 150kg makreel, 165kg schelvis, 68kg wijting. - Haul 13, 3 July 2024, 57.35.10N-0.51.11W, 5294kg herring, 150kg mackerel, 165kg haddock, 68kg whiting.

De vangst van trek 13. - The catch from haul 13.

De soorten in trek 13: doornhaai, slanke pijl inktvis, makreel, wijting, grauwe poon en schelvis. - The species in haul 13: spurdog, shortfin squid, mackerel, whiting, grey gurnard and haddock.

Doornhaai (Squalus acanthias) - Spurdog (Squalus acanthias)

Bram Couperus verzamelt een monster haring van de sorteerband. - Bram Couperus collects a herring sample from the sorting belt.

Op donderdag 4 juli hervatten we ons transect naar het oosten. Helaas is de wind inmiddels toegenomen naar W6 tot 8 Beaufort. Dit weerhoudt ons er niet van om twee keer te vissen op oppervlakte scholen haring: trek 14, 4:45 UTC en trek 15 16:18 UTC. Hoewel we zeker weten dat de scholen die we zien, uit haring bestaan - makreel vormt niet dichte, rode scholen omdat ze geen zwemblaas hebben -, bestaat het grootste deel van de vangst uit makreel. Het vreemde is ook, dat we veel scholen het net zien ingaan op de netsonar die we niet terug zien op de sensoren achter in het net. Vermoedelijk ontsnapt veel haring door de grote mazen in het voornet. Voor het onderzoek is dit overigens niet erg: we vangen genoeg voor de benodigde monsters.

We gebruiken tijdens deze survey een nieuw net voor de oppervlakte-trekken, het zogenaamde "Flex Net". Dit net vis veel prettiger aan de oppervlakte en in ondiep water, dan het "M2000-Net" dat we normaal gesproken gebruiken. De komende tijd zullen we meer ervaring opdoen met dit net en hopelijk komen we erachter waardoor die haring in de oppervlakte-trekken lijkt te ontsnappen.

On Thursday, July 4, we resume our transect to the east. Unfortunately the wind has now increased to W6-8 Beaufort. This does not prevent us from fishing for surface schools of herring twice: haul 14, 4:45 UTC and haul 15, 4:18 UTC. Although we know for sure that the schools we see are herring - mackerel do not form dense, red schools because they do not have a swim bladder - the majority of the catch is mackerel. The strange thing is that we see many schools entering the net based on the net sonar that we do not see reflected on the sensors at the back of the net. Presumably a lot of herring escapes due to the large meshes in the front net. By the way: this is not a problem for the research: we still catch enough for our samples.

During this survey we use a new net for surface tracing, the so-called "Flex Net". This net is much more pleasant to fish on the surface and in shallow water than the "M2000-Net" that we normally use. In the near future we will gain more experience with this net and hopefully we will find out what causes those herring to escape into the surface features.

Trek 14, 4 juli 2024, 57.20.51N-1.26.34O, 113 kg makreel en 9.7kg haring. - Haul 14, 4 July 2024, 57.20.51N-1.26.34E, 113 kg mackerel en 9.7kg herring.

De vangst van trek 14. - The catch from haul 14.

 
Trek 15, 4 juli 2024, 57.05.86N-0.57.27O, 154kg makreel en 108kg haring. - Haul 15, 4 July 2024, 57.05.86N-0.57.27E, 154kg mackerel and 108kg herring.

De vangst van trek 15. - The catch from haul 15.

We maken slechts langzaam vorderingen tijdens dit transect, omdat we tegen de wind in varen. Om te voorkomen dat de kwaliteit van de akoestische waarnemingen te laag wordt, varen we langzamer. Gewoonlijk varen we ongeveer 10 knopen. Op donderdag en vrijdag ligt de snelheid tussen de 5 en 7 knopen. Op deze donderdag stoppen we om 21:03 UTC op 57.05.71N-0.36.65O.
We are making slow progress during this transect as we are sailing against the wind. To prevent the quality of the acoustic observations from becoming too low, we sail more slowly. We usually sail at about 10 knots. On Thursday and Friday the speed is between 5 and 7 knots. On this Thursday we stop at 21:03 UTC at 57.05.71N-0.36.65O.

Op donderdag en vrijdag 4 en 5 juli is het weer niet zo best. De wind is W6-8 Beaufort. - On Thursday and Friday 4 and 5 July the weather is no so good. The wind is W6-8.




No comments:

Post a Comment