Op woensdag 1 juli beginnen we om 2:59 UTC op 57.07N-1.59E in westelijke richting. Meteen in het begin zien we enkele flinke scholen 10-20m onder het oppervlak. We besluiten er vooralsnog niet op te vissen, omdat we mogelijk in tijdnood raken later op de dag, maar hebben er een ongemakkelijk gevoel bij. Om 4:50 UTC zien we een hoge, dichte school aan de bodem: een echte haring "paal"! Nadat we stoppen om er op te vissen, lukt het om de school terug te vinden met de sonar. De school is echter heel bewegelijk. Als we er recht op af vissen, zwemt hij op het laatste moment naar de zijkant weg. Die snelheid wijst er op dat dit toch echt haring is! Na vier pogingen en drie en een half uur later, geven we het op en halen het net op. Hopelijk heeft het net de school geschampt en toch nog een paar pechvogels te pakken gekregen. En ja hoor: tussen de kever en schelvis vinden we zowaar wat haring. Maar de vangst laat ook zien dat ook hier kever kever voorkomt. Pas om 9:29 UTC hervatten wij onze westelijke koers.
On Wednesday, 1 July we start west at 2:59 UTC from 57.07N-1.59E. Immediately at the beginning we see some large schools 10-20m below the surface. We decide not to fish for it as we may run out of time later in the day, but feel uncomfortable with it. At 4:50 UTC we see a high, dense school at the bottom: a real herring "pillar"! After we stop to fish for it, we manage to find the school with the sonar. However, the school is very mobile. If we fish straight for it, it swims to the side at the last minute. That speed indicates that this is really herring! After four attempts and three and a half hours later, we give up and haul up the net. Hopefully, it just scraped the school and still got a few unlucky ones. And yes: between the Norway pout and haddock we actually find some herring. But the catch also shows that Norway pout also occurs here. We only resume our western course at 9:29 UTC.
De bemanning op de brug, tijdens trek 13. "Is die foto voor de blog?", "Ja :-)" - The crew on the bridge, during haul 13. "Is that photo for the blog?", "Yes :-)". |
Hoewel we de school gemist hebben, zit er toch wat in de kuil. Wat zou het zijn? - Although we missed the school, there is still something in the codend. What would it be? |
Een klein doornhaaitje uit de vangst van trek 13. Dit exemplaar is levend vrij gelaten. - A small spurdog from the catch of haul 13. This specimen has been released alive. |
Gedurende de rest van het transect zien we niet veel echo's. Naarmate we verder naar het westen varen, verschijnen de kleine schooltjes en roodgroene "spikkels" weer op het echogram. We besluiten om hier niet op te vissen om tijd te winnen, zodat we morgen op het 56.52N transect ten noorden van de Duivelse gaten, een trek kunnen doen voordat we huiswaarts stomen voor een verblijf aan de wal van drie dagen.
Om 18:37 UTC op 57.07N-1.15W zijn we aan het westelijke uiteinde van het transect en draaien naar het zuidoosten naar 56.52N-0.59W, het begin van het volgende transect. Om nog meer tijd te winnen, besluiten we in de nacht door te varen op dit transect, in oostelijke richting. Van onze Noorse collega's nemen we een stukje transect van 20 nautische mijl over. Deze 20 mijl ligt in het verlengde van het 56.37N transect aan de oostkant. Het plan is om het morgen (donderdag 2 juli) mee te pikken voordat we terug naar Scheveningen varen.
During the rest of the transect we don't see many echoes. As we sail further west, the small schools and red-green "speckles" reappear on the echogram. We decide not to fish for this to save time so that tomorrow we can fish on the 56.52N transect north of the Devil's Holes before steaming home for a three-day shore stay.
At 18:37 UTC at 57.07N-1.15W we are at the western end of the transect, turning southeast to 56.52N-0.59W, the beginning of the next transect. To gain even more time, we decide to continue at night on this transect, heading east. From our Norwegian colleagues we take over a piece of the transect of 20 nautical miles. This 20 miles is an extension of the 56.37N transect on the east side. The plan is to cover it tomorrow (Thursday 2 July) before we sail back to Scheveningen.
No comments:
Post a Comment