Op maandagochtend 24 juni 2024 zijn we begonnen met onze reis. Het is mooi weer bij ons vertrek uit Scheveningen om 11:00 GMT. We zetten koers naar noordoost Schotland, waar onze eerste transect begint. Op maandag, tijdens deze overtocht verzamelen we akoestische gegevens op een vast transect tussen 53°19.00N-3°13.00E en 53°25.00N-3°07.00E en voor een experimentele studie om te testen om of we de bodem kunnen gebruiken om de echoapparatuur te calibreren. Deze methode hopen we in de toekomst toe te passen voor werk waarbij we gebruik maken van commerciële trawler die niet zijn gecalibreerd. Wat de gekozen vaarlijn speciaal maakt, is dat de bodemstructuur relatief vlak is, consistent over de jaren met een ideale diepte van ongeveer 24-25 meter.
Monday morning, 24 june 2024, we begin our journey in beautiful weather, departing from Scheveningen after lunch and heading towards northeast Scotland, where our first transect starts. On Monday, during this transit, we collect acoustic data along a predefined line for an experimental study focused on seabed acoustic backscatter between 53°19.00N-3°13.00E en 53°25.00N-3°07.00E . We are using this line as a reference location in the North Sea to assess the potential of seabed echoes for aligning the gain levels of different ships, especially commercial trawlers that lack calibration. What makes this line special is that, the bottom structure is relatively flat, consistent over years with an ideal depth around 24-25m.
26 juni - Hoewel we op de nacht van 25 juni 2024 aankwamen op de startlocatie (58°20' N, 2°32' W) en 's nachts begonnen met het opnemen van akoestische gegevens, begint de daadwerkelijke survey iets voor 4 uur 's ochtends lokale tijd. In deze survey verzamelen we alleen gegevens tijdens daglicht, omdat we veranderingen in het gedrag van haring tussen dag en nacht verwachten. Haring komt 's nachts naar boven, waardoor ze onzichtbaar worden voor de echolood. De opnames toonden aan dat de verstrooiingslagen in de waterkolom al reageerden op het ochtendlicht, wat gunstige omstandigheden creëerde om de survey te starten.
De eerste substantiële waarnemingen zijn scholen van schelvis, 10-20 meter boven de bodem, die na 15-20 nautische mijlen vanaf het begin van de transect om 4:30 GMT verschijnen. Hoewel we ze kunnen identificeren aan de hand van de echogramkenmerken op basis van eerdere ervaringen, hebben we nog steeds een ondubbelzinnige bevestiging nodig, dus voeren we de eerste trek van de survey uit. Zoals verwacht, werd de vangst gedomineerd door schelvis, met een gemiddelde lengte van 29 cm (132 kg in totaal), samen met 146 kg makreel, met een gemiddelde van 34 cm.
Hoewel de echogrammen duidelijk de aanwezigheid van schelvis aangeven, is het associëren van de makreel met akoestische waarnemingen lastig. Deze moeilijkheid ontstaat doordat makreel geen zwemblaas heeft en daardoor aanzienlijk zwakkere echo's produceert in vergelijking met vissen met zwemblaas. Bovendien kunnen makrelen als snelle zwemmers het schip ontwijken door zijwaarts dicht bij het oppervlak te zwemmen. Daarom kunnen we de makreelvangst, hoewel belangrijk voor de algemene ecologische karakterisering van het surveygebied, niet voor kwantitatieve doeleinden gebruiken. Desalniettemin meten we ze in het biologisch laboratorium van het schip en slaan we de informatie op in de database. Bovendien vangen we een kleine hoeveelheid haring (2,7 kg) met een gemiddelde grootte van 22,1 cm. Deze haringvangst geeft aan dat er waarschijnlijk snel meer zouden verschijnen. Daarom houden we het echogram, vooral de nabij-oppervlaktezone, nauwkeurig in de gaten.
Ongeveer 25-30 nautische mijlen verder naar het oosten, daalt de diepte van ongeveer 80 m naar 100 m, en de patronen beginnen te veranderen, met sterkere “kluiten” dichter bij de bodem. Deze kenmerken wijzen op de aanwezigheid van haring, waardoor we besluiten hierop te vissen. De vangst levert 1890 kg haring op, goed voor 98% van de vangst. De gemiddelde lengte van 24,5 cm kan als relatief groot worden beschouwd, met een bereik tussen 21 cm en 29 cm.
26 June - Although we arrived at the starting
location (58°20’ N, 2°32’ W) on the night of June 25 and started recording
acoustic data overnight, the actual survey begins slightly before 4 a.m. local
time. In this survey, we only collect data during daylight, as we expect
changes in herring behaviour between day and night. Herring are expected to
rise at night, making them invisible to the echosounder. The recordings show
that the scattering layers in the water column are already reacting to the
morning light, creating favourable conditions to start the survey.
The first substantial observations are
aggregates of haddock shoals 10-20 meters above the bottom, appearing after
15-20 nautical miles from the start of the transect. Although we can identify
them by the echogram characteristics based on previous years' experience, we
still need unequivocal confirmation, so we carry out the first haul of the
survey. As expected, the catch was dominated by haddock, with an average length
of 29 cm (132 kg in total), along with 146 kg of mackerel, averaging 34 cm.
While the echograms clearly indicate the
presence of haddock, associating the mackerel with acoustic observations is
challenging. This difficulty arises because mackerel lack a swimbladder,
producing substantially weaker echoes than similarly sized fish with swimbladder.
Additionally, as fast swimmers, mackerel may avoid the ship by swimming
sideways near the surface. Therefore, while the mackerel catch is important for
general environmental characterization in the survey area, we cannot use it for
quantitative purposes. Nevertheless, we measure them in the vessel's biology
lab and store the information in the database. Additionally, we capture a small
amount of herring (2.7 kg) with an average size of 22.1 cm. This herring catch
indicates a likely increased presence soon, prompting us to carefully inspect
the echogram, especially the near-surface zone.
Deze vismonsters zijn
essentieel voor de nauwkeurige interpretatie van de akoestische waarnemingen.
Het vissen op pelagische vis verschilt van standaard bemonsteringsmethoden zoals
bemonstering van demersale (grond) vis of zoöplankton, omdat er speciale
inspanningen nodig zijn om de verschillende soorten effectief te vangen. Dit
proces vereist ervaring en specifieke vaardigheden. Onze kapitein, Kinne
Reichgeld, is hier bedreven in en maakt gebruik van alle beschikbare
hulpmiddelen, waaronder sonar, netsonar en diepte/geometriesensoren in het net.
Als het benodigde monster in de kuil van het net zit, draagt hij de
verantwoordelijkheid over aan de stuurman. Tijdens deze wacht is dat Louwe
Post.
Kinne krijgt goed nieuws van het thuisfront. Zijn dochter is bevallen van een zoon: hij is opa geworden! - Kinne gets good news from the home frontier: his daughter got a baby son: he is grandpa now!
Terwijl Louwe en de bemanning aan dek het net halen, controleert Kinne berichten op zijn telefoon, omdat hij net grootvader is geworden van een gezonde babyjongen van zijn dochter. Het lijkt erop dat hij tijdens de weekendpauze in Aberdeen moet gaan winkelen voor de babyshower!
These fish samples are essential for the
accurate interpretation of the acoustic observations. Fishing for pelagic fish
differs from standard sampling methods such as demersal fish sampling or
zooplankton sampling, as special efforts are needed to effectively capture the
targeted species. This process requires experience and specific skills. Our
captain, Kinne Reichgeld, is good at this, utilizing all available tools,
including omnidirectional sonar, net sounders, depth/geometry sensors, and
dedicated navigational charts. Once he ensures that the necessary sample is
captured in the cod end, he passes the responsibility to the officer in charge,
in this case, First Officer Louwer Post.
While Louwe and the crew on deck haul the net, Kinne checks messages on his phone, as he has just become a grandfather to a healthy baby boy, born to his daughter. It seems he will need to go shopping in Aberdeen during the weekend break for the baby shower!
Hans Tap en Tom Bangma snijden een haringmonster. - Hans Tap and Tom Bangma dealing with an herring sample. |
De vangst wordt gesorteerd. - The catch is being sorted. |
Tom met een Ierse pijlinktvis (Todaropsis eblanae). - Tom with a lesser flying squid (Todaropsis eblanae). |
Opname van een CCTV camera: aan dek tijdens het halen van het net. - On the CCTV monitor: the crew on deck during hauling of the net. |
Louwe achter de winchbediening, tijdens het halen van het net. - Louwe, with the help of the deck team in the aft, heaves the net up and recovers the samples. |
We voeren de derde en laatste visvangst van de dag uit na nog eens 30 mijl oostwaarts te hebben gevaren, net voordat de haring echo’s beginnen te vervagen. Deze vangst word opnieuw gedomineerd door haring, met ongeveer 1,5 ton die goed is voor 99,2% van het totaal. De gemiddelde grootte is iets kleiner, met een gemiddelde lengte van 23,2 cm en een bereik van 20 tot 30,5 cm. Verder naar het oosten zien we geen haringaggregaties meer. Rond 22:30 lokale tijd stoppen we met het onderzoek en blijven drijven voor de nacht op deze locatie. Het was een intensieve dag, waarin we een flinke vooruitgang van , waardoor Hans Tap en Tom Bangma behoorlijk druk bezig waren.
We conducted the third and final fishing of the day after traveling another 30 miles east, just as the herring marks began to fade. This catch was again dominated by herring, with about 1.5 tons accounting for 99.2% of the total. The average size was slightly smaller, with a mean length of 23.2 cm and a range from 20 to 30.5 cm. Further east, we observed no more herring aggregations. Around 22:30 local time, we stopped surveying and anchored overnight at this location. It was an intensive day, with significant progress of 130 nautical miles and three successful hauls, keeping Hans Tap and Tom Bangma quite busy.
Een schone vangst haring. - A clean catch of herring. |
Een drone opname tijdens het uitzetten van het net van Riekelt Hakvoort. - A drone clip while shooting the net made by Riekelt Hakvoort. |
De wind neemt toe. - The wind increases. |
Regenboog. - Rainbow. |
De vangst van de tweede trek in de Moray Firth. - The catch of the second haul in the Moray Firth. |
No comments:
Post a Comment